• Vandaag zijn wij geopend van 08:00 - 17:00

Wortelkanaalbehandeling

• Binnen een week uw eerste afspraak
  • Tandartspraktijk nabij het centrum van Den Haag

Een wortelkanaalbehandeling – ook wel endodontologische behandeling genoemd - is nodig als er een ontsteking in het wortelkanaal is ontstaan. Een tand bestaat uit twee delen: de kroon en de wortel. De wortel is verborgen onder het tandvlees en zit stevig in de kaak verankerd. Het wortelkanaal loopt vanaf de kaak naar de kroon. De pulpa is het ‘levende’ deel in het wortelkanaal met zenuwvezels en kleine bloedvaten.

Een zenuwontsteking is vaak niet te genezen. Daarom is het bij een wortelkanaalbehandeling nodig om het ontstoken weefsel te verwijderen. Vervolgens vullen we de tand of plaatsen we een kroon.

Wat zijn symptomen van een ontsteking in het wortelkanaal?

Een ontsteking van het tandweefsel verloopt in een aantal stadia. De symptomen zijn vaak duidelijk te herkennen, omdat u de pijn simpelweg niet makkelijk kunt negeren. U herkent een tandontsteking aan de volgende symptomen:

• Gevoeligheid en pijn bij het drinken en eten
  • Pijn bij het kauwen en bijten
  • Hevige pijn die doortrekt naar de kaak of het oor

Als u last heeft van bovenstaande symptomen, raden we u aan onze tandarts te bezoeken. Neem contact op met Tandartspraktijk van Houselt in Den Haag:

Hoe verloopt een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling doorloopt u in de volgende stappen:

1. Door middel van een röntgenfoto stellen we eerst vast waar de ontsteking precies zit.
  2. Vervolgens wordt u verdoofd, zodat u geen pijn ervaart tijdens de behandeling.
  3. Daarna brengen we een cofferdam - ook wel rubberdam - aan om de tand te isoleren en droog te houden.
  4. We maken de tand of kies open, zodat het wortelkanaal te zien is.
  5. Eerst verwijderen we ontstoken tandweefsel. Als de wortelpunt ook ontstoken is, maken we de gehele wortelkanalen schoon. De tandholte wordt volledig gedesinfecteerd, zodat het ontstoken tandweefsel volledig is verwijderd.
  6. Vervolgens vullen en polijsten we de tand, zodat hij er weer natuurlijk uitziet en goed op uw beet aansluit.

Bij een zwakke tand of kies plaatsen we een kroon in plaats van een vulling. Hierdoor gaat uw gebit langer mee.

Hoe ontstaat een tandontsteking?

Een tandontsteking ontstaat door een langdurige tandvleesontsteking die niet is behandeld of door gaatjes die niet worden behandeld. Hierdoor krijgen bacteriën de kans om binnen te dringen in de tand en het tandweefsel aan te tasten. Ontstoken tandweefsel ontstaat vaak door:

• Lekkende vullingen of onbehandelde gaatjes
  • Tandbederf of langdurige tandvleesontstekingen
  • Een harde klap op tanden of kiezen

Voorkom een tandontsteking door regelmatig een tandarts te bezoeken. Zo kan de tandarts ontstekingen vaak al in een vroeg stadium opmerken. De behandeling zelf is daardoor vaak ook minder ingewikkeld.

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?

U hoeft niet angstig te zijn voor een wortelkanaalbehandeling, want een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving helemaal niet pijnlijk. Vaak vertellen patiënten ons dat ze verhalen hebben gehoord van vroeger of zelf slechte ervaringen hebben met een tandarts.

Tegenwoordig zijn er veel moderne tandheelkundige technieken en methodes, waardoor u helemaal geen ongemak meer hoeft te ervaren. Het is wel mogelijk dat u na de behandeling nog pijn heeft, maar dat is vaak te verhelpen door ibuprofen of paracetamol in te nemen. Heeft u na een week nog steeds last van uw tand of kaak? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Wilt u meer weten over onze wortelkanaalbehandeling of wilt u een afspraak maken met Tandartspraktijk van Houselt in Den Haag? Neem contact met ons op: